Veelgestelde vragen
Hieronder vind je de veel gestelde vragen per onderwerp. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op!
Onze dienstverlening
Heb ik een vast aanspreekpunt?
Ja, je hebt altijd een vast contactpersoon.
Zijn mijn gegevens veilig bij Kab Online?
Ja, wij werken met software waarbij je gegevens veilig zijn.
Voor wie is Kab Online?
Voor iedere ondernemer die kostbare tijd wil besparen en de boekhouding digitaal wil voeren.
Waarom geldt in sommige gevallen maatwerk?
Elke onderneming is verschillend en heeft zijn eigen behoeften. Wij nemen vooraf jouw situatie met je door en doen vervolgens een aanbieding die het beste bij jou en jouw onderneming past.
Waar kan ik met mijn vragen terecht?
Vragen kunt je stellen bij je vaste contactpersoon, via het contactformulier of via kab-online@kabaccountants.nl.
Hoe snel kan ik starten?
Na een oriënterend eerste gesprek kun je binnen een week online zijn.
Kan ik ook halverwege het jaar beginnen?
ja, dat is geen probleem. Overstappen behoort tot de mogelijkheden, afhankelijk van jouw situatie zullen we kijken op welk moment dit het beste kan.
Financieel Online
Kan ik met Kab Online digitaal factureren?
Ja, vanaf het aanvullend pakket kun je facturen versturen via ons systeem.
Hoelang blijven mijn gegevens bewaard?
Je gegevens worden zeven jaar bewaard.
Wat gebeurt er als ik mijn inloggegevens kwijt ben?
Klik in je inlogscherm op wachtwoord vergeten en voer hier je gebruikersnaam en kantoorcode in. Mocht je deze gegevens ook niet meer weten, neem dan contact op met je vaste contactpersoon.
Kan ik mijn pakket tussentijds aanpassen?
Ja, aanpassen kan op ieder gewenst moment.
Is mijn dashboard altijd actueel?
Afhankelijk van de keuze van het pakket is deze per kwartaal, maand of week actueel.
Salarisadministratie
Wat gebeurt er als ik in het weekend mutaties wil ingeven en ik ben mijn wachtwoord kwijt?
U kunt uw wachtwoord zelf aanpassen middels het “resetten”;
Wat kan de werknemer allemaal inzien binnen ESS (Employee Self Service)?
Salarisstroken, arbeidsovereenkomsten, model opgaaf loonheffingen, kopie ID bewijzen. In samenspraak met de werkgever kan hierop een uitbreiding plaatsvinden.
Wanneer worden de salarisstroken voor de werknemer beschikbaar gesteld?
De werkgever heeft hierin de verantwoordelijkheid. Het is dan ook vaak zo, dat deze besluit dat de stroken voor de werknemers inzichtelijk zijn op de dag dat de salarissen worden betaald.
Tot hoelang kunnen werkgever en werknemer de historie inzien?
Tot maximaal zeven jaar.
Hoe lang kan een werknemer, nadat hij uit dienst is getreden, zijn gegevens nog inzien?
Dit is in principe gedurende één maand; tenzij de werkgever anders beslist.
Prognose
Aan welk soort doorrekeningen van te nemen beslissingen kan gedacht worden?
Teveel om op te noemen, er kan juist worden ingezoomd op een specifieke situatie voor een specifieke onderneming. Enige voorbeelden:
- Is het rendabel te investeren in deze machine ?
- Is het gunstiger om geld te lenen of kan ik beter mijn eigen geld gebruiken ?
- Wat zijn de gevolgen voor de totale onderneming wanneer ik een extra omzettak opzet ?
- Kan ik beter personeel aannemen of inhuren ?
- Kan ik dividend uitkeren of kan ik een privéopname in mijn bedrijf doen zonder in de financiële problemen te komen ?
- Wat zijn de financiële gevolgen wanneer ik versneld aflos op een lening ?
- Wat levert een verbetering van de incasso, dus een verkorting van de debiteurentermijnen, op ?
- Indien een belangrijke klant zou wegvallen, kan mijn onderneming dat dan aan ?
Ik heb niets aan een prognose, ik kan toch niet in een glazen bol kijken? Ik zie wel wat de toekomst me brengt.
Het “beheersen” van een onderneming is het fundament van een goede organisatie. Het zou een doorlopend proces moeten zijn: gedegen prognoses opstellen en bijsturen, het vergelijken van de werkelijkheid met de prognoses en wederom het bijsturen van de prognoses. En aan de hand hiervan beslissingen nemen.
Dat je niet in de toekomst kunt kijken en dus niets kunt voorspellen is niet erg. Het hoeft ook niet precies juist ingeschat te zijn. Het KNMI deelt ons de weersverwachting mee, en niet de weersvoorspelling. Toch vinden we het fijn te weten of het volgende week zonnig en warm, of kil en koud wordt. Of het dan uiteindelijk 3 graden of 5 graden wordt is minder van belang. We hebben namelijk wel op basis van de verwachtingen onze handschoenen bij ons.
Kan ik een prognose gebruiken bij een financieringsaanvraag bij bijvoorbeeld een bank?
Ja, deze is hier bij uitstek geschikt voor. Financiers hechten waarde aan een doordacht plan met gedegen onderbouwingen en een grondige doorrekening en analyse. Zeker zodra een accountant hierbij betrokken is geweest.
Is mijn onderneming wel groot genoeg om de prognosetool te gebruiken?
De toekomst is er voor iedereen. Hoe die toekomst eruit ziet is wellicht voor een kleine onderneming anders dan voor een grote. Ook het aantal mogelijke toekomstscenario’s is bij een kleine onderneming wellicht wat minder groot. Maar het bijsturen van een onderneming om in de toekomst te kunnen blijven bestaan is voor iedere onderneming een noodzaak. De prognosetool en het bespreken van de toekomst van de onderneming met de adviseur van Kab Online is dus voor iedereen belangrijk.
Waarom zou ik de Prognosetool gebruiken terwijl ik nu geen investerings- of uitbreidingsplannen heb of andere grote wijzigingen ten opzichte van het verleden verwacht?
Ook in die gevallen is de Prognosetool een handig hulpmiddel. Want: is het wel zeker dat het doorgaan op de huidige voet wel de meest verstandige keuze is? Hoe werken de cijfers uit het verleden, rekening houdend met de tendensen in de cijfers, dan in de toekomst door? Daarbij: ongewijzigd beleid is niet de enige variabele. Er zijn zeker ook omstandigheden buiten de onderneming die invloed hebben op de cijfers van de onderneming. Het niet tijdig focussen op veranderingen kan funest zijn. De prognosetool zou in hoge mate kunnen bijdragen aan de beheersbaarheid van de onderneming.